Platform voor de interieurbouwbranche
Toekomstbestendige interieurbouw: Investeren in technologie en nieuwe generaties
Een toekomstige interieurbouwer leert CNC-vaardigheden in de werkplaats van Stooff. (Beeld: Stooff Interior Projects)

Toekomstbestendige interieurbouw: Investeren in technologie en nieuwe generaties

Stop met zeggen dat leerlingen niets kunnen

Waar eens het stereotype van de jongen met een blokschaaf en houtkrullen in zijn haar het beeld van de interieurbouwsector domineerde, laat Stooff Interior Projects zien dat dit verleden tijd is. Het Achterhoekse interieurbouwbedrijf begint in 2012 met automatisering van de werkvloer en het verbeteren van interne processen. Ook zetten ze zich actief in om de volgende generatie interieurbouwers aan te trekken en op te leiden. CEO Peter Stoverink en bedrijfsleider Gerben te Lintelo delen hun inzichten, ervaringen en successen.

Foto interview werkplaats
Vakmanschap in actie aan de werkbank van deze leerling interieurbouwer bij Stooff. (Beeld: Stooff Interior Projects)

Van traditioneel naar innovatief

“In 2012 zijn we gestart met het automatiseren van onze werkplaats en het optimaliseren van alle processen”, vertelt Peter. “Ik zal er niet om liegen, het duurde enige tijd voordat het draaide zoals het moest. Investeren is geduld hebben, bijschaven en sturen. Tot je tevreden bent en dan begint het eigenlijk weer opnieuw. Met het opleiden van nieuwe medewerkers is dat niet anders. Zorg dat je er op tijd bij bent. Laat leerlingen van de basisschool je bedrijf zien. Geef ze het juiste beeld van het vak. Een jongen met een blokschaaf en houtkrullen in zijn haar is geen toonbeeld van de huidige markt.”

Een brug naar de toekomst

Gerben start in 2014 bij Stooff Interior Projects op de werkvloer. Inmiddels staat hij als bedrijfsleider aan het roer. Gerben: “Om te zorgen dat het personeelsbestand aan de onderkant gevuld wordt, werken we actief samen met ROC’s en samenwerkingsverbanden in de buurt. Maar ook leerlingen van het VMBO zijn voor korte stages of meeloopdagen bij ons welkom. We nemen echt de tijd voor de begeleiding en laten ze volledig onderdeel van het bedrijf zijn. Mee op karwei, CNC-machines aansturen, tekeningen maken, mee bedrijfsfeestjes vieren. Het samenwerkingsverband stimuleert dat de leerlingen elk half jaar van leerbedrijf wisselen. Op deze manier kunnen ze ook bij collega-bedrijven in de keuken kijken. Stooff ondersteunt deze gedachtegang. Als ze later bij je terugkomen, dan heb je het goed gedaan. En wees ook eerlijk als het niet werkt. Soms komt een leerling of werknemer bij een ander bedrijf gewoon beter tot zijn recht.”

Foto interview ontwerp
Digitaal ontwerp: leerling creëert inspirerende interieurs bij Stooff. (Beeld: Stooff Interior Projects)

Werk samen met het onderwijs

Peter voegt eraan toe: “Stop met zeggen dat leerlingen niets kunnen. Als bedrijf zul je moeten investeren in het opleiden van nieuwe vakmensen. Het onderwijs en bedrijfsleven moet daarin meebewegen. En dat is af en toe best trekken en duwen om daar beweging in te krijgen. Je kunt niet blijven zeggen dat je geen tijd hebt om ze op te leiden en vervolgens klagen over het gebrek aan nieuwe instroom. Zorg dat leerlingen positief over je bedrijf spreken, dat ze graag bij je komen stagelopen. Dat spreekt zich rond en betaalt zich uiteindelijk uit in nieuwe en gemotiveerde werknemers.”

Investeer in talent

De transformatie van de interieurbouwsector is in volle gang en Stooff Interior Projects laat zien dat investeren in talent de sleutel is tot succes. Door processen te automatiseren en actief betrokken te zijn bij het opleiden van jonge interieurbouwers, zet het bedrijf een nieuwe standaard neer. Van traditionele beelden naar innovatieve mogelijkheden. Investeren in talent en innovatie is daarom cruciaal voor de transformatie en het verzekeren van een duurzame toekomst in de interieurbouwsector.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten