MaterialDistrict Utrecht streek voor de 18e editie opnieuw neer in de sfeervolle industriële Werkspoorkathedraal. Van 12 tot en met 14 maart was het evenement hét bruisende centrum waar een divers publiek van exposanten en bezoekers de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van duurzame, innovatieve, biobased, circulaire en regeneratieve materialen ontdekte. Van ‘keramische’ stenen gemaakt van dadelpitten en 3D-geprint brandnetelfilament tot een bontjas van riet en akoestische bouwmaterialen van mycelium en schelpenafval: de diversiteit was ongekend.
MaterialDistrict is een inspirerend platform waar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van innovatieve en duurzame materialen worden getoond. Jeroen van Oostveen, managing director en eigenaar van MaterialDistrict, onderstreept het belang van fysieke ervaring: “Architecten en interieurontwerpers schrijven alleen materialen voor die ze fysiek in hun handen hebben gehad. Nergens ter wereld kunnen ontwerpers zoveel nieuwe materialen in het echt ervaren als hier. Dat is de grote waarde van MaterialDistrict Utrecht.”
Dit jaar stond MaterialDistrict Utrecht in het teken van biophilic design, een ontwerpbenadering die de verbinding tussen mens en natuur centraal stelt. In samenwerking met co-curator Lianne Bongers van de Biophilic Design Academy werd de beurs aangekleed met natuurlijke elementen, waardoor bezoekers de kracht en noodzaak van biophilic design direct konden ervaren. Een van de hoogtepunten was het Biophilic Nest Pavilion, een groene oase die liet zien hoe natuurlijke materialen bijdragen aan gezonde en esthetische leefomgevingen.
Onder leiding van Sigrid Lussenburg, hoofdredacteur van MaterialDistrict, werd opnieuw een indrukwekkende sample-expositie samengesteld. Bezoekers konden meer dan 250 innovatieve materiaal samples ontdekken, variërend van bioplastics en mycelium tot vlas en gerecyclede wol. De expositie trok veel aandacht; talloze bezoekers bestudeerden de structuren en tactiliteit van de materialen, wat wederom bevestigde hoe belangrijk fysiek contact met materialen is in het ontwerpproces.
Mauricio Affonso, innovation leader, en Nadiya Andersson, innovation manager van IKEA Zweden, bezochten de expositie om de nieuwste materiaalontwikkelingen te ontdekken. “We lieten ons inspireren en zijn vooral nieuwsgierig naar de potentie van mycelium als mogelijke toepassing in onze meubelindustrie.”
Het driedaagse event bood de mix van 150 exposanten een krachtig podium voor hun presentaties. De combinatie van de uitgebreide materiaal sample-expositie, een inspirerend lezingenprogramma en de focus op biophilic design zorgde voor een dynamische omgeving waar professionals uit de architectuur- en interieurwereld elkaar ontmoetten en samenwerkingen aangingen.
Exposanten reageerden enthousiast op de kwaliteit van de bezoekers, de organisatie en de inspirerende sfeer. John Smits van SAM Panels blikte tevreden terug: “Ons team heeft een prachtige stand gerealiseerd, wat zorgde voor fantastische reacties van de bezoekers. Wij zullen de komende weken druk zijn met het opvolgen van meer dan 250 nieuwe leads.”
Ook Marianne van der Sande van Qbiq was lovend: “Ik heb al veel beurzen meegemaakt, maar dit was veruit de beste. We komen zeker terug!”
MaterialDistrict ondersteunt ook start-ups met duurzame en circulaire innovaties via het MaterialDistrict Innovation Fund. “Elk jaar investeren we 15% van onze opbrengst in dit fonds, waarmee we innovatieve start-ups maximaal drie keer de mogelijkheid geven om met subsidie deel te nemen aan de beurs”, legt Jeroen van Oostveen uit.
Een van de deelnemers was Eggxpert, dat eierschaalafval verwerkt tot circulaire gevels en interieurproducten. Ook Sponge Building Project, dat 3D-geprinte keramische structuren ontwikkelt voor groene gevels, presenteerde zich. Architect Michael van Leeuwen benadrukt het belang van deze kansen: “Ik ben blij verrast hoe deze talenten doorgroeien van start-up naar volwaardige bedrijven. Dit soort initiatieven versnellen innovatie in de sector.”
Onder leiding van curator Leonne Cuppen werden 20 veelbelovende jonge ontwerpers geselecteerd voor het Young Talents Programma. Met hun experimentele projecten en vernieuwende materialen brachten zij een frisse dynamiek naar de beurs. “Biobased materialen worden steeds belangrijker voor duurzaamheid en circulariteit, maar ik kijk verder: naar materialen en producten die regeneratief zijn en bijdragen aan onze gezondheid en welzijn”, aldus Cuppen. Een opvallende presentatie was die van Morris Bouwman en Arjen Witteveen, die met hun speculatieve beurs HumanDistrict bezoekers lieten nadenken over de toekomst van materialen.
Een belangrijk speerpunt van deze editie was het verhogen van de kwaliteit van bezoekers. Op basis van feedback van exposanten werd het aantal studententickets beperkt tot laatstejaarsstudenten, waardoor er een betere balans ontstond tussen professionals en studenten. Dit resulteerde in meer waardevolle gesprekken en contacten.
Met een totaal van 4.701 bezoekers zagen exposanten een toename in de relevantie van de gesprekken. Alexander Wolf van NUDUS vatte het treffend samen: “Hoe vermoeiend het ook was, ik heb echt genoten van de tijd hier. Ik had een aantal interessante gesprekken en heb waardevolle connecties gelegd.” Sander van Doorn van Circuform bevestigde: “Dit was weer een mooie editie, ik kan wel zeggen de beste tot nu toe. De kwaliteit van de bezoekers was gewoon goed.” Lisa McLaughlin, een Ierse designer, voegde toe: “Ik waardeer echt de warmte en vriendelijkheid van iedereen: ontwerpers, bedrijven, studenten en in het bijzonder mijn mede-exposanten.”
In 2026 keert MaterialDistrict Utrecht terug naar de Werkspoorkathedraal. De negentiende editie vindt plaats van 4 tot en met 6 maart 2026. Volgend jaar worden opnieuw stappen gezet om de doelgroep verder te verbreden. Naast architecten en interieurontwerpers wordt er steeds actiever ingezet op woningcorporaties, gemeentes, projectontwikkelaars en bouwers. Dit zijn essentiële schakels in de transitie naar duurzame en circulaire materialen en vormen een steeds relevantere doelgroep.
Deze verbreding zal niet alleen zichtbaar zijn in de bezoekersstrategie, maar ook in de samenwerkingen met partners en in het lezingenprogramma. Door hier actief op in te zetten, wil MaterialDistrict Utrecht in 2026 verder groeien als hét centrale platform voor professionals in innovatief en toekomstbestendig bouwen en ontwerpen.