Platform voor de interieurbouwbranche
‘Meer aandacht voor ‘Made in Holland’ in 2025’
De nieuw opgerichte Redactieraad Binnenwerk, zoals deze in december in Zaltbommel bijeenkwam.

‘Meer aandacht voor ‘Made in Holland’ in 2025’

Redactieraad Binnenwerk opgericht én van start gaan

In december is de redactieraad van platform Binnenwerk officieel van start gegaan. In hotel van der Valk in Zaltbommel toetsten de leden waar het vakgebied behoefte aan heeft op het gebied van kennisuitwisseling en het creëren van relevante content. Na een inspirerende sessie van ruim twee uur, was er een heldere conclusie: “Platform Binnenwerk is een stevig merk in de branche, maar we hebben méér succesvolle ondernemersverhalen nodig. Bovendien heeft het vakgebied behoefte aan verhalen van bedrijven in de keten die succesvolle samenwerkingen hebben opgestart.”

 “We staan binnen de branche voor een aantal uitdagingen: van toenemende regeldruk in ons land, de nieuwe generatie ondernemers en vakmensen die er aan komt, de krappe arbeidsmarkt en de groeiende behoefte aan een profilering met het credo ‘Made in Holland’”, zegt Jerry Helmers, die de rondetafelsessie in Zaltbommel voorzat. “Het zijn thema’s waar we met elkaar over in gesprek moeten blijven gaan en waar we inspirerende verhalen over willen lezen. En… niet onbelangrijk: waar we vooral ook van willen leren!” 

den haag torentje pxb kopie
De vraag is of de Nederlandse beleidsmakers ook durven in te zetten op ‘Made in Holland’ zoals de Amerikanen met Trump inzetten op ‘America First’.

Trump

“Ik zou overigens niet weten hoe een eventueel te maken ‘ranglijst’ van de hiervoor genoemde uitdagingen er precies uit zou kunnen zien, dus wat op welke plek zou staan, maar ik geloof wel dat ‘Made in Holland’ een hele belangrijke – misschien wel de meest prominente – gaat worden in 2025 en in de jaren erna”, vervolgt Jerry. “Uiteraard kun je ‘Made in Holland’ zeker beredeneren vanuit het perspectief dat we met z’n allen een stukje duurzamer moeten willen worden en dat daar zelfs ook het thema ‘ketenverantwoordelijkheid’ een prominente rol in gaat spelen. Maar als je kijkt naar wat er nu gebeurt in de Verenigde Staten, in de eerste weken na de inauguratie van president Trump, dan is het logisch dat je in Europa, en eigenlijk ook gewoon in Nederland zelf, meer partners wil vinden die bij wijze van spreken bij je om de hoek actief zijn. En, als ik heel eerlijk ben, dan is daar toch niets mis mee? Waarom zou je ondernemers en bedrijven die bij je in de buurt zitten niet de handel binnen de keten gunnen? Daarnaast denk ik dat dit ook goed is voor de eindgebruikers. Immers, als er problemen zijn met opgeleverde producten – wat altijd kan, waar mensen werken worden ook gewoon fouten gemaakt – dan kun je sneller schakelen omdat de ketenpartners relatief in de buurt zitten. En niet heel ver weg, in het Verre Oosten ofzo. Dat is – heel simpel – makkelijker communiceren.”

Artificial Intelligence

Ook het thema Artificial Intelligence kwam aan bod tijdens de gesprekken van deze Redactieraad. “We merkten allemaal dat iedereen intussen wel weet wat AI is en wat het zou kunnen betekenen voor je dagelijkse werkzaamheden. Ja, het gaat om meer efficiency. En om meer snelheid van werken. En, daardoor ook een lagere foutenlast. Maar de vraag is hóe je dat precies moet integreren in je organisatie en in de keten. Ook op dat vlak heb je enerzijds de partners in de keten nodig om gezamenlijk een slag te maken. Maar anderzijds gaat het vooral ook om de vraag hoe je de juiste kennis opdoet en waar je die vandaan haalt. Ik denk dat we daar als Binnenwerk ook een grote rol in kunnen spelen door bijvoorbeeld high-end deskundigen aan het woord te laten op ons platform die ons heel goed kunnen uitleggen hoe iedereen die in dit vak werkt AI nog beter en slimmer kan omarmen. We hebben wat dat betreft echt nog wel een bulletlijstje met beoogde ‘Lessons Learned’ voor ons allemaal.”

“Natuurlijk hebben we als Binnenwerk een goed beeld van wat er speelt, maar het was fijn om het er met elkaar eens over te hebben en te zien waar wij – als redactieteam – ons op kunnen focussen”, zegt Jerry. “Het heeft absoluut nieuwe inzichten opgeleverd. En, niet onbelangrijk: het was mooi om te zien dat uiteindelijk  een Redactieraad, die we op gezette tijden om advies zullen vragen, mooie netwerkkansen bood.”

“Wij zijn intussen al van start gegaan met de handvatten – en overigens ook de kritische feedback die er was – om de kwaliteit van onze content naar een nog hoger niveau te brengen. Daar heb ik zin in én ik ben daarom alle aanwezigen dankbaar voor hun komst én input”, zo besluit Jerry Helmers.

De redactieraad Binnenwerk bestaat uit Paul van Keulen van Van Keulen Interieurbouw, Bas van Meurs van Pfleiderer, Hans Pohlen van Leitz, Martijn de Groot van De Groot Bewerkingsmachines, Frank Knapper van Häfele, Sander Tiems van Palettecad, Kees Hogendijk van CBM, Stefan Louwers en Jerry Helmers van Louwers Mediagroep.   

“Voor Nederlandse productiebedrijven in de interieurbouw verwacht ik een sterke focus op automatisering en een verhoging van de productiviteit. Samenwerking met andere Nederlandse bedrijven én de overheid wordt cruciaal om innovatie en duurzaamheid te bevorderen en de kracht van ‘Made in Nederland’ internationaal te versterken ondanks alle regeldruk en de heersende arbeidsmarktkrapte.”
Paul van Keulen, Van Keulen Interieurbouw

“Voor ons bedrijf verwacht ik een positief jaar met groei en met veel mooie contactmomenten met onze klanten door de diverse beurzen in binnen -en buitenland De markt zal uitdagend maar stabiel blijven met genoeg kansen voor de echte ondernemer.”
Frank Knapper, Häfele Nederland

“Wij zullen met z’n allen nog meer op onze hoede moeten zijn voor grote interne en externe ontwikkelingen binnen de sector. Je ziet al dat door de verkiezing van Trump dat er importheffingen gaan komen. En dat Fast Furniture nog meer de Europese markt zal bestormen. ‘Made in Holland’ wordt belangrijker dan ooit!”
Stefan Louwers, Louwers Mediagroep

“De vraag naar woonmeubelen is vorig jaar behoorlijk teruggelopen, niet alleen in Nederland maar ook in de buurlanden. Hopelijk trekt die aan in het komend jaar. Winstgevendheid blijft een zorgpunt doordat ondernemers op veel vlakken geconfronteerd worden met alsmaar stijgende kosten. Hoewel interieurbouwers hier ook tegenaan lopen, lijken zij iets positiever gestemd over het komend jaar. Voor de hele branche geldt dat in 2025 de marges onder druk blijven staan.”
Kees Hoogendijk, directeur CBM

“Wij zien bij ons een constante groei in de meubel en interieurbouw op het gebied van slijpen en nieuwe gereedschappen. Deels zal dat komen door het vergroten van het marktaandeel, maar dat verklaart niet de omvang van de groei. Ik zie een steeds grotere verschuiving van handmatig bewerken naar automatische bewerking. Dat wil zeggen dat de producten en onderdelen steeds meer volledig afgewerkt worden op de CNC-machines en dat er steeds minder handen aan het product zijn. Slimme montagesystemen en verbindingen zijn dan ook erg gevraagd.”
Hans Pohlen, directeur/CEO Leitz Services BV

“In 2025 verwacht ik een economische groei en een toename in investeringsbereidheid, wat zal leiden tot meer kansen voor bedrijven. Daarnaast ben ik enthousiast over de technologische ontwikkelingen, zoals AI en automatiseringen die we kunnen inzetten om meer klantwaarde te creëren. Door te focussen op duurzame en circulaire materialen, kunnen we niet alleen de ecologische voetafdruk verkleinen, maar ook inspelen op de groeiende vraag naar milieuvriendelijke producten.”
Martijn de Groot, algemeen directeur van De Groot Bewerkingsmachines

“Meer dan ooit zullen de ondernemers met hun bedrijven in ons vakgebied moeten bewijzen wat ze onder ondernemerschap verstaan en hoe ze dit invullen. Het investeren in kennis én die kennis in je bedrijf verankeren is de crux én de must voor het jaar 2025.”
Jerry Helmers, Binnenwerk.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten